Q8 Danmark er en del af OKQ8 Scandinavia, som er en af Skandinaviens største brændstofvirksomheder. Virksomheden har ca. 1.000 servicestationer, heraf 240 i Danmark.

”Som et stort brændstof- og energiselskab har vi et medansvar for klimapåvirkningen for transport. Netop derfor ønsker vi også at spille en rolle i indsatsen for en mere bæredygtig udvikling”, siger bæredygtighedschef i Q8 Annette Hansen. ”Et eksempel er vores bæredygtige servicestationer, som bl.a. drives med minimal miljøpåvirkning, og når vi bygger nye servicestationer, er bæredygtighed et omdrejningspunkt”.

Bæredygtig servicestation

I Danmark bygges der i år syv nye servicestationer langs motorvejsnettet. De to bemandede stationer på hver side af Silkeborgmotorvejen forventes at stå færdige i slutningen af 2018. Der er tale om en helt ny type servicestation, hvor funktionalitet og æstetik forenes. Bygningen falder naturligt ind i landskabet, og det skrånende tag opfylder flere formål. Sedumtaget forsinker regnvandets nedsivning og aflaster dermed udledningssystemet. Og der bliver legeplads til børnene og motionsredskaber til de voksne, når familien gør holdt på stationen.

”Ligesom vores otte bæredygtige servicestationer i Sverige, konstrueres de nye danske stationer ud fra bæredygtige principper”, forklarer Morten Uttrup, teknisk chef i Q8. ”Udover solceller og sedum på taget, konstrueres huset med bæredygtigt træ”.

 

 

Unik konstruktion

Husets hovedkonstruktion udføres i stål, men undertaget er bygget med CLT-elementer understøttet af limtræsbjælker. Det har vi valgt for at understrege vores bæredygtige ambition og det betyder, at man ser op på et træloft, når man tanker bilen eller færdes på forpladsen. De fleste vil forbinde træ med noget naturligt, og det er helt unikt for en servicestation. Det giver desuden et fordelagtigt CO2-regnskab, samtidig med at det skaber et bedre arbejdsmiljø for de ansatte”.

Sikkerheden i top

”Vores valg har dog ikke været helt efter bogen”, siger Morten Uttrup videre. ”Vi bryder med en tradition, og det skærper kravene til brandsikkerhed, når man bygger et skærmtag med træ. Men CLT-konstruktionen opfylder alle tekniske krav til statik og brandsikring, og sikkerheden er i top”.

CLT og limtræ

CLT-elementer til Q8’s byggeri er leveret af Bygmas datterselskab Profile A/S gennem Bygma Risskov. CLT-elementer er krydslaminerede plader i massivt træ med en grøn profil. ”CLT har i mange år været brugt i etagebyggeri i udlandet”, siger Jan Kløcker fra Profile. ”Det kaldes ofte ’træets svar på beton’, fordi det består af massive træelementer, der er stærke i alle retninger. CLT udvider sig minimalt og er perfekt til at bygge både stort og højt”.

Det er også Profile, der har leveret de bærende limtræsbjælker til Q8’s byggeri. Limtræ er fremstillet af nordisk gran og giver styrke og karakter til bærende konstruktioner. Det har desuden den fordel, at det binder CO2 og reducerer energibehovet.

Arkitekten

Arkitekt- og designvirksomheden Snøhetta kom, ifølge Q8, med et meget spektakulært prospekt der forenerarkitektur og landskab. Snøhetta har vundet flere internationale priser, bl.a. Global Award for Sustainable Architecture.
”Vi ønskede at anvende bæredygtige materialer, som let kunne genanvendes”, siger senior arkitekt AaseKari Mortensen. ”Bygningen skulle desuden have en social bærekraft via sin lege- og aktivitetsplads på stationens grønne tag. Når vi valgte at bruge CLT-elementer og limtræ, var det først og fremmest for at opnå det varme element fra naturen, som disse materialer udtrykker. Men det var også for at afsætte et mindre miljøaftryk, som er karakteristisk for produktionen af limtræ og CLT-elementer”.
Arkitekten har store forventninger til det færdige resultat; både det udtryk og den atmosfære materialerne vil give bygningen og til udførelsen af de tegnede detaljer.

 

 

Entreprenøren

Entreprisen på byggeriet bliver varetaget af Raunstrup, som til trods for 50 års erfaring, er en ung og innovativ entreprenørvirksomhed, der har afdelinger i hele landet.

”Det er en spændende opgave med en meget flot arkitektur, der passer naturligt ind i miljøet på de to rastepladser”, udtaler adm. direktør for Raunstrup, Søren Kristensen. ”Derudover er det en byggesag med høj kompleksitet og en stram tidsplan. Da det er en hovedentreprise, har der været foretaget mange valg, inden vi kom ind i billedet, men vi har alligevel fået mulighed for at bidrage med at optimere i forhold til materialevalg, løsninger og udførelse.

CLT og limtræ er produkter med høj formstabilitet og gode egenskaber i forhold til lyd, brand og indeklima. Samtidig er det forholdsvis nemt at montere og i særdeleshed at tildanne på stedet. Ud fra disse og tidligere erfaringer med CLT-elementer, vil vi bestemt overveje også at anvende dem i andre af vores projekter”.

 


Arkitektteamet fra Snøhetta: Michiel Akkerman, Aase-Kari Mortensen og Nicolai Ramm Østgaard
Foto: Snøhetta