Godt købmandskab, flid og fremsynethed. Det har været grundstenene i Bygma A/S siden Lars Børge Christiansen etablerede virksomheden tilbage i 1952. Torsdag aften blev Bygma A/S kåret som vinder i kategorien Handel, da Ernst & Young kårede Danmarks bedste vækstvirksomheder i konkurrencen Entrepreneur Of The Year.
Lars Børge Christiansen, der er udlært i en tømmerhandel, ville være "herre i eget hus" og har siden etableringen af Bygma A/S skabt en solid virksomhed med en stolt historie. Lars Børge Christiansens søn, Peter H. Christiansen, overtog posten som koncerndirektør i 2006 og har forinden været økonomichef i Bygma-koncernen - en stilling, han tiltrådte i 1993.
Bygma A/S´ motto er "Vi ved - Du kan" og udtrykker dét, som har kendetegnet Bygma i mange år: god service og ikke mindst en faglig kompetent rådgivning og en bevidsthed om, at virksomhedens fortsatte vækst kun kan lade sig gøre, hvis Bygma tager udgangspunkt i kunderne og deres behov.
Bygma-koncernens primære aktiviteter ligger inden for salg og distribution af trælast-, bygnings- og byggemarkedsartikler og er gennem årene vokset fra den oprindelige agenturforretning til i dag at være den største i branchen.
Således har Bygma-koncernen godt 1500 medarbejdere, fordelt på 53 trælaster, håndværkerbutikker og byggemarkeder i Danmark og Sverige. Koncernen omsatte i regnskabsåret 2005/2006 for 4,3 mia. kroner og tegner sig for en markedsandel på 9 procent i Danmark.
I juryens begrundelse for at kåre Bygma A/S som vinder i kategorien Handel, hedder det blandt andet, at "valget af Bygma A/S skal ses som en cadeau til virksomheden og dens historie. Blandt andet har juryen hæftet sig ved, at det er lykkedes virksomheden at gennemføre et særdeles vellykket generationsskifte."
De øvrige finalister i kategorien Handel var T. Hansen A/S og vinderen af den fynske landsdelskåring Kjaerulff 1 A/S.
Kilde: Ernst & Young, København, 22. november 2007